Thursday, December 16, 2010

Mencari Solehah...

 
Sejenak pg ini..entah mngapa..sudah puas ku cuba mncari idea2 buat berkongsi ilmu di medan blog ini..Ternyata..sbnrnya bnyak yg ingin ku kongsikan tetapi..ia hnya tersimpan terpendam jauh di lubuk hatiku..
Bukannya aku merasa sombong lantas "kedekut" untuk berkongsi ilmu serta pngalaman yg pnah kurasai di dunia ini..
Tetapi..entah knapa..ia hnya tersngkut di hati ku lantas tangan ku ini x mampu untuk mnaipkan kata2 yg bisa ku kongsikan dgn semua..
 

Mungkin perasaan ini hadir tatkala aku terlalu bnyak sgt berpikir akan kelemahan diriku yg terlalu lemah dgn tipu daya syaitan dan tipu daya dunia ini...

    " Fitnah seorg wanita adalah fitnah plg terbesar slps kewafatanku.." Itulah pesan Nabi kita..Lantas aku tahu..sbg wanita..bnyak yg perlu ku jaga..Luaran dan juga dalaman..Mksudnya..bkn mnjaga luaran dgn memakai alas makeup dan mnyapu toner ajer dimuka..dan mnjaga dalaman juga bukan hanya mnjaga dari segi memakan jamu sbgnya..TETAPI IA LEBIH DARI ITU....

  Sebenarnya persoalan2 ini perlu mnjelma di kotak hati tatkala seseorg muslimah itu bersiap untuk keluar bersama teman..maupun bersama keluarga...

    (1) ADAKAH BAJU DAN PENAMPILAN KU INI MENUTUP AURAT KU SEPENUHNYA??
    (2) ADAKAH TUDUNG KU INI MENUTUP SEPENUHNYA AURAT KU??
    (3) ADAKAH WAJAH YG KU SAPUKAN BEDAK INI BISA MENARIK PERHATIAN LELAKI

           MEMANDANGKU??
    (4) ADAKAH WAJAHKU INI BISA MNYEBABKAN KAUM ADAM TERTAWAN HATINYA

           TERHDPKU???
    (5) ADAKAH PENAMPILAN DAN WAJAHKU INI BISA MENDATANGKAN DOSA BUATKU?? 


         dll..

Aduhai hati...sungguh..persoalan2 diatas mmg sepattnya di tnya pada diri seorg wanita ataupun gadis..Tipulah seandainya seorg perempuan itu tidak mahu cantik penampilannya..sume inginkan kecantikan..keindahan..Cuma..perlu tepuk dada tnya hati..
ADAKAH APA YG KU BUAT ITU HANYA UNTUK MEMBUATKAN ORG MEMUJIKU CANTIK?? 
CANTIK AKU DI PANDANGAN MANUSIAWI TETAPI CANTIKKAH AKU DI PANDANGAN ALLAH ...????

    Sungguh syaitan dan nafsu bermain2 di hati...tika itu...

Sungguh..untuk mngapai pandangan Allah buat kita..semestinya..perlu MELAWAN NAFSU..BERJIHAD MELAWAN SESUATU YG KITA IDAMKAN..BERJIHAD MELAWAN SESUATU YG KITA INGINKAN..semua itu perlu dikorbankan untuk meraih CINTA DAN PANDANGAN ALLAH..

    " TETAPI !!..ADAKAH TIDAK BOLEH KITA MENJADI CANTIK? BERPENAMPILAN..?? "

Tepuk dada..tnya iman..tnya hati..tnya niat..!!..
Penampilan juga adalah salah satu cara untuk BERDAKWAH...

 Penampilan seorg wanita muslimah perlu dijaga..pandangannya tunduk menyatakan MALU..Bersih pakaiannya..Kemas jilbabnya..

 KERANA ALLAH ITU SUKAKAN KEINDAHAN..

Maka indahkanlah dirimu..tetapi jgnlah engkau terlalu keterlaluan hingga menarik perhatian ADAM memandangmu..Tanya lah hati mu semula ...APA NIATMU...??..Tanamkan niat mu itu jauh di dalam hati..Peganglah ia..Kuat..Erat..Insya Allah..

Setiap langkahmu akan berpaksikan agamamu..
Setiap butir perkataan yg keluar dari mulutmu itu adalah YANG BENAR..YANG BERANI..
Tetapi jauh di lubuk hati seseorg muslimah itu perlu tertanam satu perasaan rendah diri..mngakui perasaan hamba...yg pnuh kelemahan didunia ini...
   
Teguran buat hatiku yg seringkali lalai ~

No comments:

Post a Comment